Jak ulovit velkou rybu pro průmyslový park? Starosta sází na dohodu s developery

Vedení města začalo hledat firmu pro nový průmyslový park, který může po roce 2020 na ploše zhruba 130 hektarů vyrůst nedaleko toho současného. “Jednali jsme s některými developery, kteří krouží kolem našeho průmyslového parku 2. Šlo o jednání předběžná a informativní, a to od obou dvou stran,” řekl na posledním městském zastupitelstvu starosta Antonín Jalovec (VPM).

Jalovec chce do nového parku sehnat firmu, která by celý Cheb pozvedla. Má jít o partnera, který sem nepřijde jen kvůli levné pracovní síle. “Byl bych rád, kdybychom přivedli skutečně velkou firmu, partnera, který sem přivede fabriku kompletně – od dělnických profesí, přes design, výzkum, ekonomické oddělení atd. Může to být automobilka, sklářská firma, která dělá nějaká speciální skla, může to být firma specializující se na stavební materiály nebo moderní technologie ve stavebnictví. Neomezuji to konkrétním oborem,” řekl starosta Chebskému infu.

Tip: Kdo třídí, šetří městské peníze. Spočítali jsme, o jaké částky jde

Město velikosti Chebu podle starosty nemůže shánět investora samo za sebe. “Těžko můžeme mít vlastního agenta, který bude objíždět špičkové firmy po celém světě,” říká Jalovec. Při hledání se chce spolehnou na firmy, které se specializují a provozují průmyslové parky. “Tady v Chebu to třeba historicky byla firma Accolade, je třeba firma CTP a jsou i další,” pokračuje starosta.

“My bychom se s nimi domluvili, že mají park k dispozici a mají sehnat konkrétního investora. Vždy je pak věcí smlouvy, o jakého investora půjde. Vždy, když jsem se zástupci těchto firem jednal, tak jsem jim říkal, že město chce mít právo veta. Město tedy musí mít definitivní slovo při rozhodnutí o příchodu investora. Ten musí být dostatečně velký, strategický a s přidanou hodnotou. Zástupci některých firem, kteří tu už byli, na to byli ochotni přistoupit,” říká Jalovec.

Nový průmyslový park podle něj nabízí plochu, jakou žádné jiné město v Česku a blízké střední Evropě nemá. “Jde o zhruba 130 hektarů. Navíc jde prakticky o rovinu a nejsou zde ani další limity. Je zde zajištěná dodávka vody, elektřiny atd. Zároveň průmyslový park nabízí přímé napojení na dálnici D6. Jde o tak lukrativní lokalitu, že všichni investoři, kteří uvažují o střední Evropě, o ní vědí,” pokračuje starosta.

Podle opozičního zastupitele a lídra chebské buňky ANO Filipa Kadlece by se město mělo při hledání firmy pro nový průmyslový park spolehnout na vládu nebo kraj. “V tomto tak zásadním rozhodnutí bychom měli začít jednat především na půdě vlády, vládou pověřených institucí, s krajem a samozřejmě s podnikateli. Tímto způsobem dosáhlo město Sokolov dohody se strategickým partnerem, firmou BMW. Firma tohoto typu musí mít důvod jít do Chebu a nelze si to pouze přát,” říká Kadlec.

Jalovec ale spoléhat na státní agenturu Czech Invest nechce. “Je to státní agentura a chová se jako mnoho státních složek. Je velmi byrokratická a vše tam velmi dlouho trvá. Investoři se tak naučili spíš jednat napřímo,” říká starosta.

Tip: Spalovna nedává ekonomický smysl, říká starosta. Město pracuje na ukončení projektu

Jsou v Chebu vůbec lidé na to, aby sem mohl přijít typ firmy, o který vedení města usiluje? Je tu například dostatek lidí s potřebným vzděláním? “V minulosti to fungovalo tak, že se firmy stěhovaly za lidmi, například za levnou pracovní silou do Číny. Dnes je to jiné. Budeme-li tu mít opravdu silného partnera, tak si v první fázi přivede vlastní lidi. Když se rozjíždí výroba, přivedete například manažery z ústředí. Pokud to bude opravdu silný partner, tak si postupně lidi přivede. Podívejte se, kolik lidí přitáhla třeba Škodovka do Mladé Boleslavi. Jde o tisíce kvalifikovaných zaměstnanců,” odpovídá starosta.

S plánem přivést do nového průmyslového parku jednu velkou firmu a nedrobit celý pozemek na menší montovny, jako je tomu v průmyslovém parku dnes, souhlasí i lídři dalších koaličních stran. “Měl bych ale jednu podmínku – napojení vlečkou na železniční síť, a elektrifikace železnice do Německa a napojení na koridory i v Německu. Myslím, že kamionová doprava nebude trvale prioritní. Stran automobilové dopravy ještě podmínka dostavby D6 na hranici s Německem, aby i dělníci nebo třeba technici z Německa měli tuto fabriku nebo fabriky snadno dostupné,” říká Karel Tyrpekl z Koalice pro Cheb.

“Cílem je, aby struktura uchazečů o volná pracovní místa – obyvatel obce s rozšířenou působností Cheb, a struktura volných pracovních míst korespondovaly, a to s ohledem na věk, vzdělanost, zdravotní postižení. Ve slově “korespondovaly” je myšlena i důležitá motivace mladých lidí s vyšším vzděláním žít v Chebu,” říká Gabriela Licková z Hnutí 2018.

Celkové náklady na přípravu pozemků na průmyslovou zónu by mohly dosáhnout až 200 milionů korun. Město má ale šanci, že velkou část nákladů pokryje z dotací. Chebský průmyslový park je od roku 2017 mezi těmi, které stát chce oficiálně podporovat. Na prodeji připraveného pozemku pro firmu, která zde nakonec zakotví, by mělo město ve finále vydělat.