Padesát milionů na cyklostezky má dohnat minulost. Pro opozici je to moc

Na budování cyklostezek má jít v Chebu v roce 2019 více jak 50 milionů korun. Podle opozice je to moc, starosta s místostarostou ale plán hájí. V minulých letech se totiž cyklostezky nestavěly. Projděte si, co ukázala debata zastupitelů o rozpočtu na rok 2019.

Zastupitelé odhlasovali rozpočet na svém posledním zasedání v roce 2018 těsně před Vánoci. Hlasování předcházela téměř hodinová debata, která ukázala názorové rozpory vedení radnice s opozicí i mnohé z toho, kam bude Cheb během vlády současné koalice s nejsilnější VPM v čele směřovat.

Chebské info vám v tomto týdnu nabídne seriál tří textů, které vycházejí z přepisů této debaty. Během ní se střetli především “staří známí” – zástupci VPM a ANO. Bývalí koaliční partneři, které na konci roku 2017 definitivně rozdělilo právě hlasování spojené s rozpočtem.

V prvním díle miniseriálu půjde o investice do nových cyklostezek a oprav ulic. Dozvíte se, co nás v této oblasti letos čeká. Další díly pak budou o tom, jaké mosty se v Chebu v příštích letech (ne)budou stavět a zda je dobrý nápad chtít přesunout základní uměleckou školu do dominikánského kláštera.

Cyklostezky za 50 milionů

Jan Vrba (ANO): Na kole jezdím rád, ale nejsem si jistý, že musíme příští rok proinvestovat 50 milionů korun v cyklostezkách. Dokonce si myslím, že cyklostezka, která za 17 milionů spojí ulice Havlíčkova a Boženy Němcové (cesta od Kulturního centra podél Ohře na Zlatý Vrch – poznámka redakce), v tuto chvíli zásadní přínos pro cyklisty mít nebude. Znám to tam a myslím, že se to tam zatím dá projet i bez cyklostezky.

Gabriela Dostálová (ANO): Do komunikací (opravy ulic a silnic – poznámka redakce) v roce 2019 půjde 73 milionů korun, na cyklostezky 53,5 milionu. Nepřijde mi ten poměr relevantní, zvlášť když na vnitrobloky jde nula.

Miroslav Plevný (VPM): Ano, vypadá to, že investic do komunikací a cyklostezek je hodně. Myslím si, že se v předchozích letech do komunikací investovalo málo, že se to zanedbávalo. A co se týče cyklostezek, kritizovali jsme to už dříve. Za poslední čtyři roky, se nepostavil ani metr.

Takže pokud to vezmete opačně, i s rokem 2019 to máte 50 milionů, tedy deset milionů za rok. Nepovažuji to na město velikosti Chebu za nějak přehnané výdaje. Navíc je v tom i pokračování akce, která začala bohužel až v roce 2018, a to je třetí etapa cyklostezky do Waldsassenu. Dobuduje se přemostění takzvaně u Kočího a následně se cyklostezka celá dodělá.

U stezky mezi Zlatým Vrchem přes nábřeží řeky do Havlíčkovy ulice nejde jen o cyklostezku, ale hlavně o zkulturnění celého prostředí nejen pro cyklisty, ale třeba i pro maminky s kočárky.

A že nic nejde na vnitrobloky? Vycházeli jsme z toho, jaká je skutečná připravenost akcí. Budeme pokračovat s přípravou projektové dokumentace. Rekonstrukce vnitrobloků a ulic budu podporovat vždy. Musí ale být připravené.

Pohled do Pobřežní ulice, která vede od Kulturního centra směrem na Zlatý Vrch. Podle starosty jde o “vřed” města, který kazí dojem lidem přijíždějícím do města po cyklostezce od Kynšperka.

Antonín Jalovec (VPM): Nevím, jestli jste kdy šli po nějaké cyklostezce. Už to dávno není prostor, který slouží jen cyklistům. Využívají to lidé na in-line bruslích, pěší nebo maminky s kočárky. A u spojení Zlatého Vrchu a Havlíčkovy ulice si uvědomte, že to je dnes jedna z hlavních vstupních bran do města. Všichni cyklisté, kteří přijíždějí po páteřní cyklostezce, případně pěší, kteří přicházejí od Kynšperka, se dostávají do Chebu takto.

Přijedete po “vymazlené” stezce od Nebanic, přejedete Zlatý Vrch a ocitnete se někde v “19. století” na popraskaném asfaltu, zpustlém nábřeží s bujícím křovím, abyste se zase po pár stech metrech dostali na krásný levý okraj Ohře a na Krajinku. To je “vřed a ostuda” města.

Byly tam různé varianty projektu – nejlevnější za osm milionů, ale velmi nevzhledná a nekomfortní pro pěší i cyklisty. Podle mě jsou místa, kam se vyplatí investovat více, protože se to na vzhledu města projeví velmi výrazněji.

Jan Vrba (ANO): Nejsem si jistý, jestli je to ta nejdůležitější věc pro příští rok.

Zastupitelka za ANO Gabriela Dostálová se také ptala, jak je to s dlouho plánovanou cyklostezkou z Chebu na Dřenici. “Mluví se o ní dlouho, za poslední čtyři roky se nic nestalo. V současné situaci není reálná pro rok 2019. Nejsou tam vypořádány majetkové vztahy, natož abychom se bavili o projektové dokumentaci. A vyřešit majetkoprávní vztahy je u těchto akcí vždy to nejsložitější. Není to však tak, že bychom na snahu ji vybudovat, rezignovali. Nemá smysl ale blokovat na tuto věc peníze v rozpočtu na rok 2019,” odpověděl místostarosta Miroslav Plevný (VPM).

Jaká bude skutečnost?

Opoziční zastupitelé za ANO také zpochybňovali, jak moc jsou naplánované investice ve výši přes 300 milionů korun reálné. Jde o zhruba trojnásobek toho, co bylo obvyklé v předchozích letech.

Nové vedení radnice mělo na přichystání rozpočtu omezený čas, protože volby byly v říjnu a navíc jejich výsledek byl po stížnosti na ně definitivně uznán až se zhruba měsíčním zpoždění. Současné vedení města tak při přípravě rozpočtu na rok 2019 vycházelo z podkladů, které „podědilo“ po předchozím vedení. Tyto podklady přitom obsahovaly investice za zhruba půl miliardy korun. Podle slov místostarosty Plevného tak byl čas především na to proškrtat projekty, pro které nebyla připravena projektová dokumentace a nemohou tedy být v roce 2019 realizovány.

Na cyklostezce do Waldsassenu zbývá dodělat úsek z Hájů. Už se na tom pracuje.

Gabriela Dostálová (ANO): 343 milionů proinvestovat za rok je nereálné vzhledem k možnostem investičního odboru. Myslím si, že budeme rádi, když skončíme na třetině, což by byl běžný stav.

Jan Vrba (ANO): Myslím si, že metoda “když se všechno zanedbalo, uděláme to příští rok” také není ideální. Investice, se špatně realizují, když jsou v souběhu a je jich hodně. Na městském úřadu na to nemáme lidi. Investiční oddělení není tak veliké, aby vše zvládlo řídit a kontrolovat.

Miroslav Plevný (VPM): Investice za 300 milionů jsou nereálné? Netvrdím, že všechno stihneme, ale nechtěl jsem při úpravách rozpočtu škrtem pera vymazat akce, které by mohly být. Budeme se ale opravdu snažit akce, se kterými rozpočet počítá, rozjet. Dá se asi čekat, že některé se podaří dokončit až v roce 2020.

Nechci tady slibovat, že budou investice naplněny ze sta procent. To se nestane téměř nikdy, vždy se něco nepředpokládaného stane. Myslím si, že rozpočet není připraven špatně a dá se v průběhu roku 2019 pomocí rozpočtových opatření upravovat.

Jan Vrba (ANO): Obří rozsah plánovaných investic do komunikací na příští rok není podle mě dobře. Mělo se to lépe zkoordinovat, takto bude uzavřená “půlka Chebu”. Jak je vše koordinováno? Nedovedu si představit, že bude v jeden čas zavřená Pivovarská a Zemědělská.

Miroslav Plevný (VPM): Všechny ty akce budou mít “vyjadřovačky” včetně policie, která dbá na bezpečnost. Nicméně všichni víme, že každá investiční akce, která se týká komunikací, vždycky znamená omezení. Vyhnout se tomu nedá, budeme se snažit, aby problémy byly minimální.

(Celou debatu najdete na videozáznamu z jednání zastupitelů na městském webu. Přepis debaty řadí jednotlivé příspěvky zastupitelů za sebou podle témat tak, aby na sebe navazovaly a byly čtenářsky zajímavé. Diskuze ve skutečnosti probíhala více „košatěji“ a pořadí příspěvků se ve skutečnosti může lišit. Vždy jsme ale dbali na to, aby zůstal zachován obsah a smysl jednotlivých sdělení.)

Čtěte také: