Město chystá nové mosty. O lávce na Švédský vrch bude jasno v únoru, říká Plevný

Když se do února nenajde firma, lávka na Švédský vrch nejspíš nebude, říká místostarosta Chebu Miroslav Plevný v první části velkého rozhovoru o chystaných zásadních stavbách. Dodává, že novou lávku postavit chce, ale ne za každou cenu. Odhaluje také plány na další nové mosty – třeba do Hájů nebo na Zlatý vrch. Vysvětluje také, jak by se mělo stavět na území po bývalých kasárnách.

Na rok 2019 počítal městský rozpočet s investicemi ve výši zhruba 350 milionů korun. Kolik se toho stihlo?

Je to necelých 250 milionů korun.

Z těch největších naplánovaných akcí se nestihlo konkrétně co?

Přeložili jsme rekonstrukce Dukelské a Zemědělské ulice do roku 2020. Zemědělská měla v roce 2019 začít a pokračovat v dalších letech. Stihlo se to naprojektovat tak, že by se mohlo začít stavět na podzim, ale raději počkáme na jaro. Chtěli jsme letos udělat také Družstevní ulici na Skalce i vnitroblok Sadová, ale museli jsme připravené projekty upravovat. Vše se tedy přesouvá na rok 2020. Jsou to všechno akce, které už jsou připravené, a věřím, že se brzy začne stavět.

 


V prosinci zastupitelé schválili rozpočet na rok 2020, který počítá s investicemi přes 350 milionů korun. Jaké jsou priority letošního roku?

Z hlediska komunikací jsou to určitě ulice Havlíčkova, Zemědělská, Družstevní a Dukelská. Jen tyto opravy dělají dohromady zhruba 70 milionů korun. Dále už také zmíněný vnitroblok Sadová a počítáme i s investicemi do cyklostezek. V plánu je první etapa cyklostezky na Dřenici. Jde o úsek od křižovatky s Wolkerovou ulicí pod železničními mosty až po kruhový objezd s Nižnětagilskou ulicí. Nejsložitější bude udělat ten úsek pod mosty. Potřebujeme tam zrušit chodník, který je na levé straně, když jedete směrem z Chebu. Chodník vpravo rozšíříme a bude tam pruh pro pěší i pro kola.

Bude během toho silnice pod mosty uzavřená?

Nebude, ale provoz bude omezený. Zřejmě na několik měsíců se tam bude jezdit jen v jednom pruhu a řídit to budou semafory. Kdybychom to totiž znovu zavřeli, jako když se loni rekonstruovala Pivovarská, tak už by nás lidé asi zakousli. Bude to tedy zhruba o 200 tisíc korun dražší, protože se tam bude muset něco vybudovat dočasně, ale trvali jsme na tom, že to musí být průjezdné. Jinak u rekonstrukcí Pivovarské a Zemědělské to má město složitější, protože se na nich podílíme ještě s krajem a Chevakem a někdy je těžké sladit podmínky výběrového řízení. U té Pivovarské navíc byly technické problémy, které nikdo nemohl předvídat. Na druhou stranu je i po všech těch haváriích nyní udělaná zcela nově a měla by vydržet dlouhé roky. Podobné to je i s Písečnou ulicí, jejíž rekonstrukci v loňském roce také protáhly problémy se starým vodovodním potrubím, které se muselo vyměnit.

Osobně jako jednu z priorit pro město vnímám i rozšiřování nabídky městských bytů.

Ano, chceme dál dělat rekonstrukce starších bytů, které jsou momentálně neobsazené. Dnes nejsou v dobrém stavu. Primárně chceme vyřešit dům, kde byl dříve Baťa na křižovatce pěší zóny a Evropské ulice. Bude to tam složitější, musí se jít i do konstrukcí. Stávající stav je naprosto nevyhovující. Na záchod a do koupelny se tam dnes chodí přes veřejnou chodbu. Chceme tam udělat také výtah. Nejdříve to bude hotové v roce 2021. Další rozpracovaný projekt se týká objektu naproti Papírně.

O lávce bude jasno v únoru

Lidé také hodně řeší vznik lávky na Švédský vrch přes koleje. Běží tam už třetí výběrové řízení. Věříte, že lávka vznikne?

Chtěl bych, aby se to postavilo, ale na druhou stranu to nechci za každou cenu. Když se tedy v prvním tendru přihlásil jediný Metrostav a chtěl 165 milionů korun, tak by to i s využitím dotace znamenalo, že město ze svého zaplatí zhruba 85 milionů korun jen na stavbu a dalších zhruba 30 až 40 milionů korun na výluky. Takže bychom lávku, která byla projektovaná a odhadovaná na 80 milionů, postavili dvakrát dráž a za takovou sumu bych ji já osobně stavět nechtěl. Pro nové výběrové řízení jsme tam dali cenový strop na stavbu na úrovni 100 milionů korun bez DPH, dohromady tedy 121 milionů korun. V případě realizace tak i přes dotaci město bude desítky milionů korun platit ze svého.

Bylo to na těch 80 milionů korun správně naprojektované?

Nejsem projektant a nemohu to tedy zhodnotit. Předpokládám ale, že to správně naprojektované bude. Problém je, že ta lávka má složitou konstrukci, musí být kompletně zavěšená, protože dráhy nepovolily, aby měla sloupy v místech, kde je měla původní lávka. Jde o lávku, která jde nad mnoha kolejemi s kompletní elektrifikací, a je tedy technologicky složitá na výstavbu. V Česku je málo firem, které to dokáží postavit. Stavebnictví navíc zažívá boom, všichni staví, nejsou kapacity a firmy si mohou ze zakázek vybírat.

Vizualizace chystané lávky na Švédský vrch – takto by měla vypadat.

Nyní tedy běží třetí výběrové řízení. Jak dopadne, bude jasné na začátku února. Co kdyby se opět nenašla firma, která lávku postaví?

Pak už asi nezbude nic jiného, než vrátit dotaci a lávku nerealizovat. Lávku už bychom nestíhali postavit, protože už nyní jsme termíny, abychom firmám dali co nejvíce času, maximálně natáhli. Dotace měla být původně čerpaná v roce 2020, dojednali jsme výjimku, že ji můžeme čerpat i v roce 2021. Proto jsme do současného výběrového řízení uvedli, že celá stavba může být dokončena v roce 2022, ale s podmínkou, že dotační část musí být proinvestována a vyfakturována nejpozději v roce 2021. Další časový prostor už tam není, více už jsme firmám vyjít vstříc nemohli.

Pokud by výběrové řízení nevyšlo, tak pro vás není varianta, udělat ještě jedno poslední rychlé výběrové řízení, kde byste do toho šli i za tu cenu, kterou chtěl Metrostav?

Je to varianta. Ale za sebe se ptám: opravdu chceme za každou cenu, i za cenu, že to bude město stát v podstatě 120 milionů korun z vlastních peněz, lávku na Švédský vrch?

Je to asi o osobních preferencích. Někdo ze Švédského vrchu by se třeba na to konto mohl ptát, jestli chceme za 300 milionů korun dělat přístavbu knihovny.

Jasně, tomu rozumím. Chápu, že pro lidi ze Švédského vrchu ta lávka dává smysl. Na druhou stranu pro ně uděláme daleko lepší přístup pod mosty směrem ke Kauflandu. Hypoteticky za těch zhruba 120 milionů můžeme lidi ze Švédského vrchu do města vozit 40 let taxíky zdarma a pořád to vyjde levněji. Tak se ptám, jaký by ta lávka dávala smysl? Na druhou stranu znova opakuji, že bych tu lávku chtěl. Nejde jen o spojení pro lidi ze Švédského vrchu. Počítáme s ní do zapojení městských cyklotras. Zpřístupníme přes ní Jesenici a Podhrad s centrální částí Chebu. Ale jak už jsem řekl, nelze ji stavět za každou cenu.

Tip: Co město příští rok opraví? Návrh rozpočtu ukazuje i to, že se počítá s přístavbou knihovny

Nové mosty mohou být i v Hájích nebo na Zlaťáku

Co další mosty, třeba takzvaný červený most, který spojuje Dyleňskou ulici a Háje?

Máme ho v rozpočtovém výhledu, v letech 2022 a 2023 na něj máme rezervováno 40 milionů korun. V těch letech končí životnost současné lávky a podle zpracovávané projektové dokumentace by se měla v těchto místech část železniční tratě na Waldsassen zatrubnit a zasypat zeminou, bude to tedy miniaturní tunel. Tím pádem by v budoucnu neměl být problém udělat nahoře i silnici. Byla by to další cesta pro příjezd do Hájů. V úvodní části projektu, tedy v těch letech 2022 a 2023, ale zatím se silnicí nepočítáme. Myslím také na slib, který jsem dal některým opozičním zastupitelům. Plánujeme to tedy tak, abychom do budoucna nebránili uvažovanému pokračování ve formě přemostění i té části tratě, která vede na Plzeň. To by pak spojilo Háje s Podhradem pro auta. Realizace tohoto mostu ale zatím v plánu není.

A Ottův most přes Ohři na Zlatém vrchu. Bude se budovat také pro auta?

Myslím, že novostavba Ottova mostu by byla velice užitečná věc. Získali bychom tím nejen další připojení na Zlatý vrch. Sloužilo by to i jako alternativa, pokud by se něco stalo s mostem na Ašské ulici. Dnes, kdyby tam byl problém, tak už je cesta jen přes Americký most anebo přes obchvat města. Pokud s tím tedy bude souhlasit zastupitelstvo, rád bych začal se zadáním projektové dokumentace.

Řešit musíme také zmíněný most na Americké. Musíme se rozhodnout, jestli ho kompletně zrekonstruujeme, nebo jestli ho zbouráme a neuděláme na stejném místě nový. Už dlouho je tam myšlenka udělat kolem Kulturního centra Svoboda zkratku rovnou k Lidlu. Ta se nedá udělat za současné polohy mostu, potřebujeme ho natočit při pohledu z města více doprava.

Ottův most pro pěší a cyklisty.

Jasno o tom, co s Americkým mostem bude, budete mít kdy?

Musíme to vyřešit v roce 2020, protože už budeme muset začít pracovat na projektové dokumentaci, abychom vše udělali včas. Musíme si hlavně říci, jestli ten stávající Americký most opravíme jen v levnější verzi na nějakou kratší dobu, nebo jestli ho opravíme důkladně, aby vydržel další desítky let.

A o tom mostě pro auta na Zlatý vrch by se mělo rozhodnout kdy?

Zatím na něj není zpracovaná projektová dokumentace, která vyjde na několik milionů korun. Je otázka, jestli do ní jít, pokud zatím není jednoznačná shoda, že ten most chceme. Je třeba také říci, že na tyto stavby nejsou dotace a museli bychom to celé postavit za peníze města. Na lávku na Švédský vrch dotace šla, protože křížíme státní trať. Tady u těchto mostů nic takového není, jde „jen“ o vylepšení podmínek pro obyvatele města.

Připravujeme kasárny

Jak pokračuje příprava pozemků pro bytovou výstavbu na místě po bývalých kasárnách na Zlatém vrchu?

Asi si lidé všimli, že jsme tam nechali rozdrtit hromady starého stavebního materiálu, ke kterým přibývaly třeba staré lednice a někteří lidé si z toho dělali skládku. Nyní je areál vyčištěný a postupně pracujeme na tom, abychom přivedli developera, který tam podle městských podmínek zrealizuje bytovou výstavbu. Musí zde být například páteřní komunikace, která zpřístupní i pozemky za kasárnami. Podle mě by tam investor měl udělat kompletně všechno, tedy i základní sítě. Bylo by asi zbytečné, aby město za velké peníze vybudovalo infrastrukturu, která by pak nemusela vyhovovat záměrům developera. Zmíněného developera bychom měli vysoutěžit v transparentním veřejném výběrovém řízení. Chtěl bych, aby pak smlouva byla nastavená tak, že vítězná firma bude muset stavět a pokud ne, tak budou následovat sankce. Třeba takové, že když nebude stavět, neprodáme jí pozemky pro další etapy výstavby.

 


Kdo kromě vás politiků bude rozhodovat o podmínkách pro developera? Budete se bavit i s architekty?

Samozřejmě, řešíme to i s architekty, kteří pro to místo dělali architektonické studie a přesto, že by to výběrové řízení mohla zadat městská rada, budu v tomto případě chtít, aby to prošlo zastupitelstvem. Chci, aby o tom věděli všichni zastupitelé, protože půjde o dlouhodobý projekt. Byl bych rád, aby nad tím panovala všeobecná shoda.

Kdy to do zastupitelstva půjde?

Ideálně v první polovině příštího roku.

Jak moc budete při stanovení podmínek vycházet z architektonické soutěže, která už v minulosti na výstavbu v této lokalitě proběhla?

Vycházíme z ní, ale předpokládám, že výsledek nebude stoprocentně odpovídat tomu vítěznému návrhu. Finální rozhodnutí o podobě výstavby bude na developerech. Předpokládám, že oni zpracují novou studii, a pokud bude městem odsouhlasena, tak se vloží do územně plánovací dokumentace, aby byla závazná.

Ve druhé části rozhovoru Miroslav Plevný říká, kdy by mohla být hotová přístavba knihovny a kdy bude jasno o velkém investorovi pro nový průmyslový park. Vysvětluje také, proč by podle něj nový bazén měl stát na místě zahrádek v Mírových sadech a že nový zimní stadion zatím není třeba stavět.


Jsme rádi, že nás čtete. Pokud byste chtěli naši práci ocenit, budeme rádi, když jakoukoli částkou podpoříte činnost Hospice Sv. Jiří. Doporučujeme stát se přítelem hospice a přispívat pravidelně. Děkujeme za vaši podporu.