Stavba lávky na Švédský vrch se komplikuje. Firmy nemají zájem

Plánovanou výstavbu lávky na Švédský vrch provází těžkosti. Město zatím nenašlo firmu, která by ji postavila za „rozumné“ peníze.

V prvním výběrovém řízení se přihlásila jedna firma a za stavbu chtěla dvakrát tolik, než co město dostane na dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury. Ve druhém výběrovém řízení, kde město cenu za stavbu zastropovalo, už se nepřihlásil nikdo.

„Zjišťujeme důvody, abychom výběrové řízení nastavili příště tak, aby se někdo našel. Domníváme se, že velké firmy nyní mají vytížené kapacity třeba i na celý příští rok. Stejné problémy mají i další obce,“ říká místostarosta Miloslav Plevný.

 


Město dotaci ve výši zhruba 85 milionů korun dostalo přislíbenou na začátku května, tehdy radnice počítala s tím, že by stavba měla začít na jaře roku 2020 a hotovo mělo být nejdříve za rok. Nyní se vše posouvá a město musí zjistit, do kdy má čas dotaci vyčerpat.

Do prvního výběrového řízení, které radnice uspořádala během léta, se přihlásil jediný Metrostav. „Nabídl cenu za zhotovení ve výši 136 milionů bez DPH, tedy přes 160 milionů celkem,“ říká Plevný.

Městu vadila jednak vysoká cena a i to, že byl v tendru jediný uchazeč. Vypsalo tedy nové výběrové řízení, kde firmám dopředu přiznalo, že je připraveno zaplatit více než původně projektovaných 85 milionů korun, na které je přislíbená dotace. Radnice tedy v podmínkách druhého výběrového řízení zvýšila očekávané náklady výstavby, ale zároveň určila maximální cenu na 121 milionů korun (100 milionů bez DPH).

„Snížili jsme také kvalifikační předpoklady, abychom rozšířili počet firem, které se mohou hlásit,“ dodává Plevný. Nepřihlásil se ale nikdo.

Stavba lávky (na úvodním obrázku je její vizualizace) nebude jednoduchá a to výběr podle Plevného výrazně omezuje. Zakázku podle něj zvládnou jen velké firmy, kterých jsou v Česku jednotky. „U menších staveb podobné problémy nemáme a dostáváme se tam na rozpočet,“ říká místostarosta.

Vedení města tedy nyní situaci analyzuje. Řešit musí kromě času na vyčerpání slíbené dotace i to, kolik bude případně ochotno doplatit na stavbu lávky z vlastních peněz. Dotace je totiž pevně omezena rozpočtem výstavby, který město dodalo v momentě, kdy o peníze Státní fond dopravní infrastruktury žádalo.

„Musíme zvážit, jestli chceme dál navyšovat cenu a doplácet desítky milionů z rozpočtu města. Už teď jsme firmám nabídli zhruba 40 milionů nad dotaci,“ říká Plevný. Další desítky milionů korun bude město v případě realizace stavby platit za výluky na železniční trati.

Nová lávka má především usnadnit život lidem z městských částí Maškov a Švédský vrch, kteří s ní mají dostat lepší spojení pěšky či na kole do města. Na šířku má lávka mít tři metry. Most má být na rozdíl od toho původního bezbariérový, ani na jedné straně nebude schodiště. V noci pak bude nová lávka osvětlená LED pruhem pod madlem.

Stará lávka byla kvůli špatnému technickému stavu uzavřena v srpnu 2016. Na začátku roku 2018 pak došlo k jejímu odstranění, za což město zaplatilo zhruba 3,5 milionu korun.


Jsme rádi, že nás čtete. Pokud byste chtěli naši práci ocenit, budeme rádi, když jakoukoli částkou podpoříte činnost Hospice Sv. Jiří. Doporučujeme stát se přítelem hospice a přispívat pravidelně. Děkujeme za vaši podporu.